אנדרגראונד

הבלוג המחתרתי מלונדון

יום שני, 26 באוקטובר 2009

גז חרדל

זה לא ריחני וחריף כמו סחוג, לא חמצמץ וחריף כמו פלפל, לא רענן וחריף כמו ווסאבי. במונחים אריסטוטליים, מדובר במהות טהורה של חריפות, מבעירת אוזניים וחיך, מוגשת במרקם רירי צהבהב


יש הרבה דרכים לתאר את המטבח האנגלי, הטובה שבהן היא באמצעות הבדיחה הפולנית הישנה: "האוכל מגעיל, ובנוסף גם המנה קטנה מדי".

האמת, אחרי 200 שנה של השמצות, קצת שונה. זה לא שהאוכל נורא במיוחד או מתוק במיוחד. הוא פשוט לא מיוחד. בשבוע הראשון כאן חשבתי לעצמי שבמקום להוציא את הסנדביץ' מהסופר ולזרוק את הקרטון אפשר היה לזרוק את הסנדביץ' ולאכול את הקרטון. שבוע שבועיים אחר כך מסתגלים לרעיון שאוכל הוא בסך הכל טעינת הגוף בקלוריות ותו לא, ואז מתחילה התהיה: למה כל כך מעט? מההמבורגרים במקדונלדס (ידע תיאורטי בלבד, אל חשש) ועד הסלטים במסעדות, המנות כה מיניאטוריות בהשוואה לשאר העולם, חוץ משני יוצאי דופן: מלפפוני הענק המבהילים וכוסות הקפה המימיות.

ובכל זאת, המטבח הבריטי מספק כמה מוצרים ייחודיים. כדור שלישי ליוצאי בריטניה הכרתי כמה מהם עוד מהבית, ובכל זאת אין כמו לפגוש אותם בסביבתם הטבעית:

1. צנצנות קולמנ'ס הן המותג התעשייתי העתיק ביותר בעולם, 195 שנה אבל מרגיש כמו 90 מקסימום. זה לא רק חרדל, זה מצב קיומי: היחס הבריטי לנתוני הצריכה של קולמנס מזכיר את היחס הישראלי לנתוני הגיוס. רק בחודש שעבר פרסם הטיימס בעמודו הראשון (!) ידיעה בעלת ניסוח-של-ימי-זיכרון, ולפיה סך המכירות של החרדל הבריטי צנח בעשור האחרון בשליש, וגרוע מכך: הדיז'ון הצרפתי כבר מאיים על המקום הראשון בין מותגי החרדל. למי שמעולם לא זכה לטעום כפית גדושה של קולמנ'ס, זה המקום לציין ש"חרדל" הוא כנראה הגדרה רחבה למדי. לא מדובר באותו ממרח חמצמץ, מלא גרגרים שאנחנו מכירים מהבית. קולמנס הוא שום דבר פרט לחריף. לא ריחני וחריף כמו סחוג, לא חמצמץ וחריף כמו פלפל, לא רענן וחריף כמו ווסאבי. במונחים אריסטוטליים, מדובר במהות טהורה של חריפות, מבעירת אוזניים וחיך, מוגשת במרקם רירי צהבהב. אגב, טעים הרבה יותר משזה נשמע.

2. למרות הרגלי החרדל המשונים שלהם, הבריטים לא סובלים מהיעדר חומץ. מי לא שמע על הצ'יפס בחומץ המפורסם של הבריטים? לכן, כאשר המוכר בבורו-מרקט שאל אותי ביום השני "ווד יו לייק סם וינגרט און יור צ'יפס" השבתי בהנהון נלהב. מייד אחר כך מצאתי את עצמי אוחז בידי פרוסות ספוגיות של תפוחי אדמה, לאחר שהותז עליהם נוזל שמריח כמו יין מקולקל, ומרגיש בפה בערך אותו הדבר.

3. כשהאמריקנים רצו לאתר מרגלים גרמנים, הם שאלו אותם מהי בירת ניו-יורק (אולבני). כשאנשי גלעד רצו לגלות את בני אפרים הם ביקשו מהם לומר "שיבולת". כדי לאתר את חובבי המטבח האנגלי, די לשאול במסעדה האם אתה מעוניין ברוטב HP. הצנצנת דמוית הטיל וי-1 נמצאת על כל שולחן בפאב, ליד כל מלחיה במסעדה. הבריטים טוענים שהוא מזכיר את רוטב הברביקיו האמריקני. מבלי להתייחס במישרין לתזה הנ"ל, די אם אומר שבמשפחת סגל נהוג לומר שרוטב הHP הוא פרי של טעות מצערת: הבריטים פשוט התבלבלו מעט, וחשבו שהדיו למדפסות נועד בעצם לתיבול.

15 תגובות:

  1. סגל, הפוסט הפעם די חלש...

    השבמחק
  2. כן, הוא חלש לגמרי. פספסת בכך שלא עמדת לצד הצרפתים, החרדל של (דיז'ון) לוקח את קולמנס בהליכה.

    אבל סולחים לך, אתה חדש בתחום :)

    השבמחק
  3. לא מסכימה איתכם בכלל!
    אין מה לעשות, הקולינריה בממלכה המאוחדת מסתכמת בצבע בז' מדכא. אם היו לכם שיניים עקומות ופרצוף חמוץ כמו לילידי המקום, גם אתם הייתם נהנים מעוד רוטב תפל.
    עמית לפחות עמד על המטרה שלשמה קיים המנהג המגונה הזה- העלמת רעב (שובע הוא ביטוי קיצוני כאן).

    אבל סגל, תן לנו איזה צילום מקורי שלך עם צ'יפס ספוג בחומץ וגשם.. שנקנא קצת (?)

    נונה

    השבמחק
  4. מקבל ומתנצל.

    אם לא נהניתם כספכם יוחזר.

    השבמחק
  5. איזה כיף לך שאתה שם...אם אתה סובל אני מוכנה לבוא להחליף אותך, או לפחות לבוא לעודד אותך P:
    מה אתה לומד שם? (בטח כתבת את זה ואני צריכה להפסיק להתעצל ולחפש).

    הייתי שם כבר ארבע פעמים, ודווקא את האוכל אני לא זוכרת במיוחד. כנראה הדחקתי.

    צוציק.

    השבמחק
  6. חלקנו למד את המקורות באופן שניתן לכנותו עקיף.

    בכל אופן, מצפה לפוסט על הקידני-פאי.

    השבמחק
  7. סגל, מה אתה מתנצל???
    כאימרת הפתגם:
    נהניתם- ספרו לחבריכם;
    לא נהניתם- ספרו לסבתא!!!

    השבמחק
  8. מסכימה עם נדב, מה זה הביקורת הזו? מה קרה... יש לכם משהו יותר טוב להציע...? אני נהנת מאד לקרוא את עמית, חמודי, תפסיק להתנצל!! וכמובן תמשיך לספר לנו. ת.ס.

    השבמחק
  9. חן חן לך מר שמואלי על התמיכה והעידוד, וגם לך ת.ס. (?)

    בעקבות כמה וכמה פניות, הריני להבהיר שכן, אני יודע מה זה מרמייט, ולא - גם אם ישלמו לי על הבלוג הזה אין לי כוונה לטעום.

    לגבי הקידני פאי, נראה.

    השבמחק
  10. קידני פאי? עמית, אל תעשה את זה לעצמך. :(

    *צוציק נגעלת*

    השבמחק
  11. דווקא פוסט סבבה

    השבמחק
  12. איזה כיף שנתקלתי בטעות בבלוג הזה..
    עוד דרך להעביר שיעורים משמימים בבר אילן :)

    ואני אגב, לגמרי בעד הפוסט הזה.. העלה בי מחדש את חוויית האוכל הבריטי שלי. ואולי במחשבה שנייה מוטב היה לי ללא אותה חוויה..
    מיכל

    השבמחק
  13. סך הכל לא נשמע מלהיב במיוחד.

    כבר עדיף לדבוק באוכל הפולני של אמא.

    השבמחק
  14. עמית, עוד פוסטים.. בבקשה!!
    קשה לי ככה לחכות כל פעם 4-6 ימים בין פוסט לפוסט. חשבתי שיש בינינו מחויבות!
    אני עוד עלולה להיפלט לזרועותיו החסונות של נחום ברנע...

    שליכטה

    השבמחק